Sosyal medya moda endüstrisini karıştıracak gibi

Sosyal medya , azınlıkların sesini yükseltti ve bu toplulukların medyada temsil edilme talepleri eskisi kadar kolay bir şekilde görmezden gelinemez hâle geldi.

Dijital yayınlar ve bloglar ise her pazarın daha akıcı bir estetik dili edinmesi anlamını taşıyor. Güç simsarları arasında yepyeni bir kategori ortaya çıktı: fenomenler. Gençler, bağımsızlar ve modanın büyüsüne kapılmış durumdalar. Moda fenomenleri sabırlı davranma konusunda hiçbir bahane, küçümseme ya da dayatmacı mazereti kabul etmiyor, çünkü değişim gerçekten kapımızda.

Batı’daki çağdaş güzellik standardı her zaman ince bir vücudu gerektiriyordu. Obezite oranının daha düşük olduğu dönemlerde, ince mankenler toplumun gözünde yalnızca hafif bir abartıya sahipti. Ancak obezite oranı arttıkça, gerçeklik ve fantezi arasındaki mesafe de büyüdü. İnsanlar artık erişilebilir görünmeyen bir fanteziye sabır gösteremez hale geldi. Şişman bloggerler, onlara zayıflamalarını söylemeyi ve bedenlerini gizlemenin yollarını önermeyi bırakmaları konusunda eleştirmenleri uyardı. Bedenleriyle gayet barışıklardı. Yalnızca daha iyi giysiler, kendi bedenlerine uygun bir moda anlayışı istiyorlardı. Aslında güzel olarak tanımlanmayı talep etmiyorlardı. Modaya erişim hakkı istiyor, çünkü bunu hak ettiklerini düşünüyorlardı.

Bu anlamda, güzellik ve özdeğer ayrılmaz şekilde iç içe geçmişti. Balıketli kadınlara daha kapsamlı erişim sağlamak ekonomik açıdan mantıklıydı. Moda endüstrisi, geleneksel güzellik standartlarına bağlı kalarak bir anlamda hazır paraya hayır diyordu. Christian Siriano gibi tasarımcılar, büyük beden müşterilere de hitap edilebileceğini herkese gösterdi ve böyle davrandıkları için akıllı ve kapitalist kahramanlar olarak alkışlandılar. Artık en seçkin moda markalarının dahi büyük beden mankenleri podyumlarına dahil etmesi oldukça yaygın.

Ancak bu yeni düşünce şeklinin daha fazla giysi satmakla ilgisi yok. Eğer yalnızca ekonomiyle ilgili olsaydı, tasarımcılar çoktan sundukları bedenleri çeşitlendirirdi; çünkü modayı kucaklamaya gücü yeten ve bunu isteyen büyük beden kadınlar her dönemde vardı. Büyük beden, basitçe söylemek gerekirse, güzel sayılmıyordu. Oprah Winfrey bile 1998 yılında Vogue kapağı için poz vermeden önce diyet yapmıştı. 2012 kadar yakın bir tarihte, geçtiğimiz yıl ölen ve hayatının bir döneminde 41 kilo fazlası bulunan tasarımcı Karl Lagerfeld, pop yıldızı Adele’in “biraz fazla şişman” olduğunu söylediği için çok ciddi bir dille eleştirilmişti.